Dancing Text

Monday, August 3, 2009

Masyarakat Thai

MASYARAKAT THAI
Terdapat orang Thai Malaysia yang mempunyai hubungan rapat dengan saudara mereka di Thailand. Tetapi ramai juga dari mereka telah putus hubungan dengan asal usul nenek moyang mereka di Thailand. Adat resam, tradisi dan perayaan agama yang diamalkan oleh orang Thai Malaysia mungkin berasal dari negara Thai. Justeru kerana itu terdapat perbezaan di dalam adat resam yang diamalkan oleh orang Thai Malaysia dan orang Thai di Thailand.


Lawatan dan Kunjungan
Semasa bertemu atau berkunjung, pelawat dan tuan rumah saling bertukar – tukar salam dengan menyebut perkataan ‘sawas – di’ sambil menangkup kedua tapak ta ngan di bawah dagu serta menundukkan sedikit kepala. Semasa bersalaman dengan orang yang lebih tua, kedua – dua belah tangan diangkat ke paras yang tinggi sedikit. Walaupun bagaimanapun, bagi pelawat bukan Thai yang hendak mengetahui cara bersalaman di atas, mereka bolehlah menyeru nama tuan rumah dengan cara yang sopan.

Sebelum measuk ke dalam rumah, pelawat hendaklah menanggalkan kasutnya di muka pintu atau di pangkal tangga kecuali jika tuan rumah membenarkan ia masuk dengan berkasut. Jika pada masa tetamu itu m asuk terdapat tetamu / orang lain di dalam rumah maka eloklah mereka bertukar salam dan saling berkenalan. Kalau tetamu baru terpaksa lalu di hadapan atau di belakang mereka seeloknya tetamu itu menundukkan sedikit kepalanya memberikan hormat dan berkata “ maafkan saya, minta lalu” sambil berjalan pergi ke tempat duduk yang sesuai.

Kelahiran
Setelah berita kelahiran bayi itu disampaikan olehkeluarga yang berkenaan, saudara mara dan sahabat handai akan datang untuk mengucapkan tahniah. Lazimnya mereka membawa buah tangan atau hadiah untuk bayi yang baru dilahirkan.
Adalah dianggap kuarangbaik jika lawatan itu dibuat pada waktu senja. Bayi yang baru dilahirkan itu biasanya tidak boleh dibawa keluar rumah pada waktu senja dan dijaga dengan sebaiknya supaya tidak menangis pada waktu itu. Orang Thai Malaysia tidak berapa suka bayi dipuji dengan perkataan ‘cantik, comel, molek” atau menggunakan perkataan “berat” jika bayi itu subur badannya. Sebaliknya kata – kata seperti “eh, buruknya budak ini” atau “eh, benci melihatnya” boleh diterima.

Tujuh hari selepas bayi itu dilahirkan, satu upacara “naik buaian” akan diadakan. Nasi kunyit serta pulut biasanya disediakan untuk dibahagikan kepada sahabat handai dan saudara mara. Rambut bayi itu akan dicukur dan dia akan dibawa ke upacara “memijak tanah” pada hari yang sama. Bagaimanapun, upacara indak lagi diamalkan sepenuhnya oleh sesetengah ibu bapa.
PerkahwinanOrang – orang Thai Malaysia amat teliti tentang hari dan waktu untuk melakukan upacara perkahwinan. Ini adalah untuk menjamin kesejahteraan hidup kedua – dua pengantin baru itu. Hari dan waktu yang sesuai akan ditetapkan selepas merujuk kepada “Takwim Thai” dan berunding dengan sami – sami Thai, bomoh – bomoh atau orang – orang yang pakar dalam hal ini.

Upacara perkahwinan orang Thai Malaysia berbeza dari tempat ke tempat. Bagaimanapun upacara yang lazim diadakan ialah seperti yang akan diterangkan secara ringkas di bawah ini.
Perkahwinan biasanya diadakan di rumah penagntin perempuan dan upacara ini dilangsungkan oleh seorang bomoh.

Apabila upacara perkahwinan bermula, kedua pengantin baru akan melakukan sembahyang di tempat khas, memohon Lord Buddha menyaksikan perkahwinan iniserta mencucuri rahmat dan kesejahteraan hidup kepada mereka berdua.

Selepas istiadat sembahyang, pasangan pangantin ini akan kemudiannya akan duduk bertimpuh dan menundukkan kepada serta badan mereka ke atas bantal atau bangku rendah yang disediakan khas dan tangan mereka akan bertangkup.

Bomoh kemudiannya akan meletakkan kalung yang diperbuat dari benang hidup ( benang sutra ) atas kepala pasangan pengantin baru ini. Kedua – dua kalung itu dihubungkan pada seutas benang. Hubungan ini menandakan pencantuman hidup mereka itu sebagai suami isteri. Ini diikuti pula dengan perisytiharan oleh bomoh bahawa perkahwinan ini adalah sah mengikut adat resam orang Thai. Bomoh itu akan melafazkan nasihat dan ajaran rukun rumah tangga kepada pasangan pengantin baru itu supaya dapat hidup bersama dengan aman damai sehingga akhir hayat.

Sami – sami yang dijemput khas upacara perkahwinan itu kemudiannya akan membacakan doa selamat sambil merenjiskan air doa serta menaburkan bunga – bunga ke atas pasangan pengantin itu.

Ini disusuli pula dengan upacara menuang air doa. Air doa ini diisikan ke dalam “Hoai Sang” ( sejenis siput) dan dituangkan ke atas tangan pasangan pengantin baru yang sedang bertangkup itu. Upacara iniakan dimulakan oleh ibu bapa kedua belah pihak diikuti oleh orang tua, saudara mara sert jemputan. Upacan tahniah serta kata – kata mengucapkan kebahagiaan mestilah disampaikan kepada pasangan baru itu semasa upacara dilakukan.

Sebagai menandakan tamatnya upacar perkahwinan sembahyang beramai – ramai akan diadakan sekali lagi dengan sami – sami membaca doa selamat serta mayat dari Agama Buddha.
Pada sebelah malam pula jamuan makan akan diadakan.

Kematian
Selepas mendapat khabar tentang sesuatu kematian, saudara mara dan sahabat handai akan menziarah mayat serta meyampaikan ucapan takziah kepada keluarga si mati. Masyarakat Thai mempunyai adat dan cara – cara yang tertentu dalam menguruskan kematian . kerja – kerja mengurus kematian boleh diadakan di rumah si mati atau “Wat”. Walaubagaimanapun, bagi yang mati bagi kemalangan atau terbunuh (dikatakan mati cara dengan cara yang tidak sempurna) mayatnya akan diuruskan di “Wat” dan tidak boleh dibawa ke rumah.

Sebelum dimasukkan ke dalam keranda, mayat mestilah dimandikan. Pakaian untuk mayat dipakai terbalik yakni bahagian depannya akan ditukarkan ke belakang kemudian. Kedua – dua ibu jari kaki serta ibu jari tangan diikat dengan benang hidup (benang sutra). Kedua belah tangan diletakkan tertangkup di atas dada dengan jari – jarinya bersilang seperti gaya bersembahyang. Sebatang lilin, tiga batang “joss stick” serta sekuntum bunga yang diikat, diselitkan di celah telinga sebagai “pembukajalan” semasa mayat itu pergi ke dunia akhirat.
Selepas mayat dimasukkan ke dalam keranda, sami – sami akan dijemput untuk doa.

Mengikut kepercayaan masyarakat Thai, mayat orang dewasa dibakar untuk melepaskan rohnya dari badan. Tetapi mayat ibu yang sedang hamil, mayat kanak – kanak dan juga mayat akibat kemalangan atau terbunuh hendaklah dikebumikan.
Upacara pembakaran lazimnya dilangsungkan di “Wat” atau di tanah perkuburan. Seberapa ramai saudara mara dan sahabat handai si mati digalakkan ke tempat pembakaran. Kayu untuk upacara membakar mayat disusun sebanyak 7 lapis dan keranda diletakkan di atasnya.

Sebelum pembakaran bermula, sami – sami akan membaca doa supaya roh si mati dapat pergi dengan sempurna. Kemudian bomoh akan mengelilingi keranda sebanyak 3 kali dan selepas itu beliau memulakan upacara pembakaran. Ahli keluarga, saudara mara serta para hadirin akan turut menyalakan kayu yang tersusun dengan menggunakan sebatang lilin “joss-stick” serta serpihan kayu yang berbau wangi yang mereka bawa.

Mereka yang hendak pulang dari tempat pembakaran ridak boleh saling ajak – mengajak tetapi patut mengundurkan diri secara diam – diam sahaja. Sekiranya tertinggal apa – apa barang di sana, mereka tidak boleh mematah balik untuk mengambilnya. Setibanya di rumah, mereka mestilah membasuh muka, tangan dan kaki sebelum masuk.

Tiga hari selepas mayat dibakar, keluarga di mati akan pergi mengutip serpihan tulang yang tidak habis dibakar di tempay pembakaran. Serpihan – serpihan itu akan dibersihkan, direnjis dengan minyak wangi serta bedak dan dimasukkan ke dalam balang untuk disimpan di tempat – tempat yang disediakan khas di Wat. Tempat – tempat menyimpan tulang dipanggil “Bua” dan keluarga si mati boleh pergi sembahyang rohnya di sana pada masa – masa yang perlu. Pada malamnya mengutip tulang, sami – smai akan dijemput untuk membacakan doa selamat agar rumah itu terhindar dari sebarang mala petaka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...